ÉRDEKLŐDŐKNEK, KEZDŐ KEMPINGESEKNEK

 

Lakókocsik

Mikor lehet kijelenteni, hogy valaki "igazi" kempingessé vált? Amikor egy nyaralás alkalmával kempingben alszik? Amikor túl van egy nagyobb "sátorszaggató" viharon? Vagy talán akkor, amikor már komolyabban beruház a kempingezés érdekében? Megveszi első sátrát, lakókocsiját?
Ezen oldalunkon szeretnénk néhány hasznos információval szolgálni, hogy a kempingezésre "áldozni kívánó" érdeklődők ne értetlenül nézzék a hasonló szövegű apróhirdetéseket: "Jó állapotú SKIF sátras utánfutó eladó. Érdeklődni ...."

 

Jellegük és természetesen áruk, komfortjuk alapján négy nagyobb csoportba sorolhatjuk a kempinges "szálláshelyünket":

 

SÁTRAK:

Sátor 2.A legegyszerűbben és a legkisebb költséggel sátorhoz juthatunk hozzá. A régi "kempingesek" nagy része is valamilyen sátorral kezdte. 
A sátor jellege szerint lehet: egyszerű túrasátor vagy lakósátor. 
A túrasátrak egy-két személyesek és igazából csak az alvóhelyre korlátozódnak. Így nem sok tárolóhely marad alváskor körülöttünk. Előnyük viszont, hogy nagyon kicsire össze lehet őket csukni, és ebből kifolyólag könnyűek is. (Ami egy gyalogtúrázónak, vagy kerékpáros kirándulónak igen fontos szempont.) Rengeteg féle, fajta kapható belőlük. Nagyon népszerűek az ún. IGLO típusú sátrak, amelynek fő váza két hosszabb üvegszálas, hajlékony "pálca", erre jön a sátor külső, vízhatlan borítása. E típusból is rengeteg variációjú, kisebb-nagyobb méretű létezik. 
A másik a KUTYAÓL szerű, sátortetős "hagyományos" sátor, melynek a vázát itt már fém csőváz adja. Általában a helykihasználás jobb, mivel magasabbak és tágasabbak, mint az IGLO-k. Hátrányuk lehet, hogy a sátorban esetleg tartócsövekkel fogunk találkozni. (Én egyébként erre aggatom a lámpát.) 
Mindkét típusnál ajánlott, hogy kétrétegű sátrat válasszunk. Egyrészt mert jobb a hőszigetelésük, másrészt pedig csökken a beázás, átázás esélye, ami nagyon el tudja rontani a táborozásunkat egy komolyabb esős időben.
A harmadik nagyobb csoport, az ún. LAKÓSÁTRAK. 
Sátor 3.Előnyük, hogy többszemélyesek és a hálóhelyen kívül lakóterünk is marad, sőt kihajtható előtetőnk is lesz, mely alatt pl. kényelmesen főzhetünk, akár esőben is. Ezek általában egyrétegű, impregnált (víztaszító, vízhatlan) anyagból készülnek, merev csővázzal. 
Hátrányuk, hogy a felállításukhoz jóval több idő kell és a súlyuk is nehezebb, valamint több helyet foglalnak el az autó csomagtartójában. (Kerékpártúrára felejtsük el ezt a fajtát!)

 

SÁTRAS UTÁNFUTÓK:

az NDK-s CamptouristA sátornál komfortosabb, de még mégsem lakókocsi! Mi is ez valójában? A sátras utánfutó (ahogy a neve is mutatja) egy autóval vontatható "doboz", melyet ha kinyitunk, akkor a belső részében kényelmesen alhatunk, a fal, azaz a sátor pedig rögtön állni fog. Csak kifeszítenünk és rögzítenünk kell, na meg az elősátrat felépítenünk. Így kapunk egy kb. 2x15-20 m2-es részből álló lakósátrat, melynek előterében főzhetünk, lakhatunk és az utánfutó részében (a kinyitott fedél belső felében, valamint a kocsiszekrényben) szivacsokon alhatunk. 
Előnyük a kényelem, a nagyobb élettér, a pakolhatóság. (Az útra sok egyéb dolgot is el tudunk pakolni bennük, így az autó csomagtartóját megspórolhatjuk más holmiknak.) A lakókocsival szemben pedig kisebb tárolási hely szükséges. (Akár falnak is támaszthatjuk egy nagyobb garázsban, vagy az udvarban nylonnal letakarva tárolhatjuk télire.) A maga 300-400 kilójával lényegesebben könnyebben vontathatjuk, mint a lakókocsit. A rutinosabbak a tetején kerékpárokat, hűtőszekrényt is szállítanak. Skif nyitott állapotbanSokan kipakolják a sátrat belőlük és teherutánfutóként is használják. Erre is jó.
Hátrányuk viszont, hogy mégiscsak egy sátor. Azaz megázás esetén ki kell szárítani különben bepenészedik. Hidegebb időben nem nyújt olyan komfortot, mint egy lakókocsi, tárolásukról is gondoskodni kell és persze az autót vonóhoroggal kell ellátni, valamint adó- és műszaki vizsga köteles.
Két hazánkban is ismertebb típus: az NDK-s CAMPTOURIST (több változata is van) és a szovjet gyártmányú SKIF. Mivel már nem létező államokról van szó, ezért már gyártásuk is évek óta megszűnt, így csak használtan tudjuk beszerezni. Áruk 80.000 Ft és 200.000 Ft között változik. Vásárlásnál mindenképpen figyeljünk arra, hogy a kocsiszekrény milyen állapotban van (rozsdásodás, fékek, általános műszaki állapot) a sátor mennyire megviselt Skif zárt állapotban(kopott, szakadt, esetleg már be is rohadt), a tartószerkezetek, csövek megvannak e, a szivacsok, kárpitok mennyire elhasználtak. Ha mindezekre odafigyelünk és megkímélve használjuk, akkor még évekig élvezhetjük a kempingezést bennük!

 

LAKÓKOCSIK:

Lakókocsi belsőHa valaki igazán megszereti a kempingezést, ezt az életformát, akkor már csak idő kérdése (na meg az anyagiaké), hogy mikor ruház be egy kisebb-nagyobb lakókocsiba. Nagyon nagy választék található meg belőlük, hiszen számos gyártó kínálja a jobbnál jobb, komfortosabb, praktikusabb termékeit. A folyamatosan változó piacon pedig megtalálhatóak a régebbi gyártmányok is, melyek bőven megfelelnek az átlagos igényeknek. Itt csak egy általános tájékoztatást szeretnék nyújtani. 
Általában az értékük és tartósságuk miatt ezeket hosszabb távra szerzi be az ember. Így nem árt vásárlás előtt végiggondolni, hogy mire is szeretnénk használni. Hány fő fog benne lakni, fogok e benne főzni, kell e mosdó, WC, mennyi időre használom egy évben, hol tudom tárolni, van e elősátra, stb.
Lakókocsi kívülrőlA lakókocsik két főbb meghatározója a méret, és a belső beltér kihasználtsága. Méret szerint 3,6 m-től kezdve lehet akár 9-10 m is. Belső szerint lehet körpados, hálófülkés, mosdóval, WC-vel ellátott. Ezen belül rengeteg variáció létezik, ezért felsorolni, leírni lehetetlen. Ha valaki eldöntötte, hogy lakókocsit szeretne vásárolni, akkor mindenképpen érdemes több használt telepet is végigjárnia, így némi képet kap az egyes típusokról, fajtákról. Figyeljen mindenképpen arra, hogy milyen állapotban van a felépítmény, a futómű, a vonófej, a belső bútorzat, Lakókocsi belsőnincs e beázás, komolyabb sérülés, törés, működnek e a műszaki berendezések (pl. hűtő, gáztűzhely, fűtés, esetleg klíma)
Egy FONTOS megjegyzés: Az új lakókocsikhoz külön kell megvásárolnunk a hozzávaló, de eltérő típusú, fazonú elősátrat, míg a használtnál esetleg benne van a lakókocsi árában! Ezt vásárlásnál tartsuk szem előtt!

Előnyük: komfort, kényelem, gyors telepíthetőség, pakolhatóság.

Hátrányuk: lassabb, nehézkesebb közlekedés, vonóhoroggal ellátott megfelelő teljesítményű autó, tároló hely, adó és műszaki vizsga kötelezettség, nagyobb költségek.


Ismertebb típusok: QUICK-AERO, PANNÓNIA, BASTEI, TABBERT, EIFELLAND, DETHLEFFS, KNAUS, BÜRSTNER, ERIBA-NOVA, LMC, HOBBY, FENDT, ADRIA

Árak: 300.000 Ft-tól 5.000.000 Ft-ig minden megtalálható

 

LAKÓAUTÓK:

Lakóautó 1.A kempingezés csúcsa. Tulajdonképpen önjáró lakókocsiknak is tekinthetjük őket. Lehetnek egy bizonyos autótípus vázára felépített felépítmények (pl.: FIAT DUCATO), vagy egy külön e célból készült járművek. (HYMMERMOBIL) Minden kényelmi felszereléssel ellátva, külön rendelhető tartozékokkal, berendezéssel, kárpittal. Itt már csak a képzelet és a pénztárca szab határt!

Előnyük: azonnal lakható, kényelem, komfort, függetlenség (külön WC, zuhany)

Hátrányuk: áruk, fenntartási költségek, tárolási gondok, lassabb közlekedés, drágább kempingdíjak, nehézkesebb helyi mozgás (Ezért is visznek kismotorokat, kerékpárokat magukkal.)

Adok-veszek

Képek a BCC életéből

Aktuális idő

2019. október 14.